<< Tilbage                  Fangstrapporter 2005
Dato: 13. nov.05 Art: havørred Cm: ca. 50  Vægt:  ca. 1,3kg  Agn:   blink Område: Syd Mors

Se mere her >>

Simon Leth

(Klik på billedet for stort billede)

Dato: 23. okt. 05 Art:    Havørred   Cm:      58 Vægt:  2,160 kg.  Agn: 10 gr. stripper Område:  Nord Mors
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Fisken gav en kanon og spændende fight på min 5,5 fods UL -stang. Den var blank og i top - kondition. Hugget føltes først som et bundhug, men blev hurtigt levende. Fisken sprang fri af vandet næsten med det samme, og jeg blev hurtigt klar over, at det var en pæn fisk. Den hev line af hjulet inden jeg fik løsnet bremsen. Jeg fik hurtigt justeret bremsen, så hjulet fik et mere jævnt løb. Herefter satte ørreden kursen ud i fjorden i et pænt udløb. Atter en gang sprang den fri af vandet og endnu 2 mindre udløb. Herefter var den ved at køre træt. Jeg havde ikke lyst til at forsøge på at nette den. I stedet blev fisken halvvejs skubbet og sparket op på land med mine waders. Måske min kønneste havørred til dato.

Knæk og bræk

Michael Larsen

(Klik på billedet for stort billede)

Dato: 18. okt. 05 Art: 5 Regnbueørreder Cm:  Vægt:Ialt11,1kg Agn:flydende wobler Område: bi-kanal til dambrug ved Omme Å
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Lige en lille fangstrapport fra midt - Jylland.

Efter en uges praktik hos dansk sportsfisker forbund i vejle, med lidt kystfiskeri efter i fritiden, er det skønt at komme ned til mormor. Jeg havde planlagt noget ”non stop” bækørred fiskeri i omme å, men lav vandføring på grund af den manglende regn, ødelagde fiskeriet. Det blev derfor kun til tre små bækørreder. Så tiden gik med zapning på parabolen, og rå mængder af søde sager. Min onkel bor mindre end et minuts gang væk fa mormor, og da han somme tider også fisker, var det jo oplagt at bruge et par timer sammen. Hernede i Midtjylland ligger dambrugene som perler på en snor, og min onkel kendte tilfældigvis en af ejerne. Jeg tænkte straks, at jeg kunne gøre en god gerning, og nakke en enkel eller to i kanalerne der forbinder omme å med dambruget. Så ved middagstid drog vi af sted. Mine våben bestod af en 5 fods UL – stang, og en lille flydende wobler. Jeg startede med at fire min wobler ind under en bro, og selvfølgelig stod der fisk der. En regnbueørred på 35-40 cm blev lidt efter aflivet. Lidt efter var det så en lille bækørred der huggede. Denne blev selvfølgelig nænsomt sat ud. 5min. Senere var den gal igen, og en regnbue på 30 cm måtte lade livet. Jeg fortsatte op af åen, og så pludselig en stor ørred stå ude midt i strømmen. Jeg gemte mig bag en busk, og sendte den lille wobler lidt opstrøms. Dan wobleren kommer forbi fisken vender den om knalder til. Åen er fyldt med vandplanterne, og jorden skråner stejlt ned mod åen. Det er begrænset hvor meget pres man kan lægge på en trekilos fisk på sådan en lille stang, og snart har den fedtet sig ind i alt muligt. Men jeg får den fri, og med et fast tag i nakken bliver den løftet op. Længere henne så jeg endnu en stor fisk stå i strømmen. Jeg har rigget om til en spinner, en Mepps 3. og denne bliver præsenteret et par meter opstrøms for fisken. Den huggede prompte. Med det samme jeg satte krogen, væltede den rundt i vandet, og snart tog den et hidsigt udløb. Jeg pressede fra starten på så hårdt jeg kunne. Og efter et par virkelig sjove minutter med vilde udløb og spring, kunne jeg håndlande endnu en regnbueørred. Min onkel havde også fanget en stor regnbueørred, og mistet en. Dagens gode gerning var gjort. Hjemme vejede vi alle fiskene sammen. Den digitale vægt sagde 11,1 kg. Renset vægt. Den største af ørrederne vejede 3,4.

Til sidst vil jeg lige gøre opmærksom på at jeg aldrig ville have gjort det samme med gedder, eller naturlige ørreder. Regnbueørreden hører ikke hjemme i de danske vandløb, og store ”tamfisk”, som dem vi fangede, er store konkurrenter til vores naturlige bestande af bækørreder. Normalt ville jeg heller ikke forære eller sælge mine fisk væk, men sætte dem ud i stedet for, men når det drejer sig om undslupne fisk, mener jeg at de bør aflives.

Simon Leth

(Klik på billedet for stort billede)

Dato: 14. okt. 05 Art:    Havørred Cm: 50 cm Vægt:    1,3 kg  Agn:  Samba Wobler Område:  Nord Thy
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:

Desuden blev det til en flot blank undermåler. Et par stykker der fulgte bagefter ind, og en enkelt der huggede, dog uden at få ordentlig fat i wobleren.

(Klik på billedet for stort billede)

Dato: 9. okt. 05 Art:    Havørred Cm: 71 cm Vægt:    3,9 kg  Agn:  Område:  Nord Mors

Poul Emil Kjærgaard

(Klik på billedet for stort billede)

Dato: 11. okt. 05 Art:    Havørred Cm: 47 cm Vægt:    1,1 kg  Agn: Samba wobler Område:  Nord Mors
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Fik 2 undermåler og mistede en god fisk på ca. 55 cm.

(Klik på billedet for stort billede)

Dato: 10. okt. 05 Art:    Havørred Cm:    54,5  Vægt:    1,9 kg  Agn: bobleflåd m/flue Område:  Nord Mors
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Har været på 3 forskellige fiskepladser, hvor der var fisk alle steder. Fik også en undermåler på flue.

(Klik på billedet for stort billede)

Dato:30. sep.05 Art:    Havørred Cm:      45  Vægt: 1,4 kg  Agn: Stripper Område:Syd-Salling
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:

Trods en del drivende ålegræs, er her en lille fangstrapport uden billede, af en lille ædedolk. I maven på fisken, var der 63 kutlinger.

Hilsen

Vagn Riis
Dato: 25. sep.05 Art:    Helt Cm:       Vægt:  0,530 kg  Agn:  Spinner Område: SydMors
Beskrivelse og evt. fotos:

"Bifangst" fanget til Ørreddage af den samlede vinder af konkurrencen Jesper Pedersen.

(Klik på billedet for stort billede)

Dato: 10. sep. 05 Art:    Havørred Cm:     58 Vægt: ca. 2 kg    Agn: Flue str. 10 Område:  Nord Thy
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Det første jeg føler, da jeg står op om morgenen, er en bragende hovedpine. Et øjeblik overvejer jeg at følge min mors råd om at sove ud efter gårsdagens arbejde, men også kun et sekund. Snart sidder jeg på min mors lyserøde damecykel, og det går rask af sted. Jeg påbegynder fiskeriet omkring kl. 11. Jeg fisker på en stor stenet spids, med varierende dybde og store sten. Der går ikke lang tid før den første fisk viser sig, kun en meter fra mig, og snart en længere til venstre. Men heldet følger mig ikke. Efter en times fiskeri ser jeg lavvandet område med store sten og dybere vand på ydersiden. Der er også spredte sandpletter, kort sagt et rigtigt ”hot spot”. Jeg kommer tættere på hot spottet, men pludselig bliver stilheden brudt, og to havkajakker runder spidsen og sejler larmende hen mod mit udvalgte sted. Det har sikkert set tosset ud da jeg spurtede hen af stranden i mine waders for at nå først. Vel fremme (og kun ”lidt” forpustet) bliver fluen placeret i en af sandpletterne 25m ude. Efter et par træk i fluelinen mærkes det et kort sekund som om jeg har fat i en sten. Men så hører ligheden også op, og der er skum til alle sider. Efter et lille udløb stopper fisken op. Jeg presser den ind mod mig, men 15m ude stopper den op, den Vil bare ikke ind på det lave vand. I mellemtiden er kajakkerne nået frem, og stopper op for at følge med i balladen. Efter 5min kan jeg kane fisken op på en lille muslingebanke, og tage den med et fast greb om nakken. En lille klap salve lyder ude fra kajakkerne, og jeg kan glad råbe at Målebåndet viser 58cm. Hovedpinen blev pludselig tolereret, mit eneste problem resten af dagen var, at det var træls at slæbe rundt på fisken.