<< Tilbage Fangstrapporter 2011
         rejeflue
Område: Sydmors
Hej
Var en tur på Sydmors. Det blev til tre faste fisk og et par følgere. Alle huggede fra 2-10 meter fra stranden på en "ny" tan farvet rejeflue. Fine fisk fra 40-45cm. Alle genudsat. Mega lavvandet og i øvrigt overskyet men forholdsvis mildt. Der var overraskende en del tanglopper i de små pytter med vand, der var opstået, da vandet havde trukket sig tilbage. Endvidere nogle små sytråds tynde lange orm, hvor af nogle var ved at "omvikle" en tangloppe!

Dato: 21. oktober
            2011
Art: Havørred Cm: 41 Vægt: ? Agn: Blink Område: ?
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Var en tur ved kysten fredag morgen, hvor der var en del fisk. Fik 3 på land, med den største på 41 cm . Der var en del fisk, der fulgte bagefter ind, og bare puffede til blinket helt ind til stangspidsen.
Fin, men kold dag ved vandet.

Ole
Dato: 11. sep.
Art: Havørred Cm: 49 Vægt: 1,4 kg Agn: Flue -
       Juletræet
Område: Mariager
             Fjord
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Så kom dagen hvor vi skulle prøve Mariager Fjord. Først skulle vi over Nykøbing efter ny bagt rundstykke, som blev spist på vej over til Hobro. Vi kom til fjorden efter fem kvarters kørsel, så der er ikke så langt derover. Vi var hurtig til at komme i waders og finde vores fluestænger frem. På vej ud til fiskepladsen så vi store flokke af kutlinger, det har vi ikke set i år i fjorden her omkring Mors.
Der skulle gå et par timer inden vi fik lov til at mærke noget, det var et par undermålere, de første i efterår for mit vedkomne. Der skulle gå yderlig et par timers fiskeri, inden jeg fik et dejligt hug. Det kom ud af ingen ting. Og efter en herlig fight kunne jeg lande en lidt farvet han havørred på 49 cm. og 1400 gram. Vi fik derefter yderlig et par under målere. Mens vi stod der ude og fiskede, kunne vi se, at der var et andet par, der fik en enkelt fisk.
På vej indover mødte vi andre lystfiskere, som stod og fiskede over nogle kasteruser, de var sat lovlig, og der var masser af plads at fiske på, hvis man ville gå lidt. Lige frem at kaste over dem, kan jeg ikke forstå at nogle vil gøre. Jeg ville blive tosset på alle lystfiskere, hvis jeg fik en trekrog i hånden, når jeg var ude og se til ruserne, som var sat lovlig. Vi lystfiskere skal nok klage over, hvis der står et nedgarn ulovlig. Vi skal huske at vi skal feje for egen dør. Så husk at holde afstand til ruserne, man skal være 75 meter fra dem, lige som nedgarn skal være 100 meter fra strandkanten.
Fiske hilsen

Område: Vestkysten i
              Thy
Grill hygge og havbars

Vi havde regnet med, at skulle tilbringe aftenen med grill hygge ved fjorden i selskab med andre fra fiskeklubben. Det arrangement blev imidlertid ikke til noget, men vi tog selv af sted med pølser og brød til grillen. Turen gik dog ikke til fjorden. Vinden havde nemlig været i østlig retning dagen før og stadig i dag. Det var lidt af en chance, men alligevel kørte vi mod vest - ud til havet.

Vel ankommet var vi hurtige til at komme op på det højeste sted og spejde ud over det åbne hav. Det så jo nærmest perfekt ud! Havet lå flad som en pandekage og kun enkelte svage dønninger forstyrrede det perfekte billede. Det kunne kun gå for langsom, med at komme til vandet nu. Det var den første tur til Vesterhavet i år og måske, med den evindelige vind fra vest, også den sidste…

Både flue- og spinnestænger blev gjort klar. Måske kom der makreller helt ind til stranden, eller sågar en ”ægte havørred”. Vandstanden var på sit højeste og faldt kun svagt og kortvarigt. Da vi forlod øen regnede det ellers lidt, men her var himmelen kun dækket af skyer og lige inden ”den gyldne time” kiggede solen frem.

Efter omkring en halv times fiskeri havde Hans Jørgen fanget den første fisk. En hornfisk. Den kom hurtigt ud igen og blev efter endnu nogle kast afløst af en makrel. Dette er jo det fascinerende ved at fiske her, man ved aldrig hvad, der hugger.!

Sulten begyndte at melde sig og Cobb grillen var inden længe klar med ristede pølser og brød. Lækkert.! Ingen restaurant kunne lige nu konkurrere med tilsvarende kulinarisk oplevelse eller prale med udsigt.! Under middagen fik vi besøg af en lidelsesfælle. Han havde midt på dagen fanget en mindre havørred og håbede på at få en havbars i tale.

Tiden gik og vi havde kastet adskillige gange uden at mærke modstand. Der var dog fisk der ude og flere gange sprang en stor havørred helt fri af vandet. Flere gange håbede jeg også, at den ville få øje på mit blink og hugge. Vores medfisker fik en havørred på omkring de 50cm. Den var dog noget tynd og kom ud igen. Lidt efter troede han ikke, der skete mere og gik. Vi var nu henne på aftenen og blev enige om at give det en halv time mere.

Blot få minutter efter fik Hans Jørgen et solidt hug helt ude i kastet.! Stangen spændes godt og en vis alvor prægede ansigtet. Først helt inde få meter fra stranden, kunne vi se den blanke side og den karakteristiske rygfinne fra en havbars.! Det som vi havde snakket om på turen der op var sket. Pludselig var det som om, vi havde fundet ”de vises sten”. Hver gang var det næsten helt ude i kastet. Enkelte gange blev det til få omgange på hjulet og så var der gevinst. Hugget var så kraft fuld og det føltes som om, fisken var klar til at rykke stangen ud af hånden på en.

Havbarsen opførte sig ikke som en havørred. Det solide hug er svært at beskrive. Indspinningen stoppede brat og så mærkede man de voldsomme rusk fra fisken. Langsomt begyndte fisken at give sig, for der efter at følge pænt med og omkring 10-15 meter fra land fik den igen uanede kræfter.! På intet tidspunkt fri af vandet. Har endnu ikke prøvet at fange andre fisk, der i tilsvarende størrelse leverer sådan en fight.!

Fiskene blev med bølgernes hjælp løftet op på stranden. Sådan gik det for sig hele seks gange.! En enkelt blev mistet. Vi fik tre havbars hver og på et tidspunkt, stod vi med bøjede stænger samtidig.! Hele optrinnet var overstået på tre kvarter. Da det var blevet helt mørkt, mærkede vi ikke mere. For Hans Jørgens vedkomne var det debut. Jeg var heldig og få en enkelt sidste år.

De tre havbars vi tog med hjem, var alle meget ens. Henholdsvis 1,1kg, 1,0kg, 0,9kg og to på 45cm og en på 43cm.

Fiskene blev fanget med alm. Spinnestænger 7-28 gram og huggede på Salty wobler 18 gram. Min wobler i øvrigt ”national” wobleren på Mors – pink´n pearl.

Susanne Worm & Hans Jørgen Nørgaard

Dato: juli måned Art: Havørreder Cm: 63, 66,
Vægt: 3,0kg 3,64kg ,  5,11kg Agn: Flue og
        wobler
Område: Midtjysk Å
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
3 gode fisk fra juli måned. 2 fanget på flue, og 1 på wobler.

Ole
Dato: 24. juli
Art: Havørred Cm: ´60,5 Vægt: 2,7 kg. Agn: wobler Område: Bromølle Å
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Hej søndag var vi som altid en tur ved åen.Vi startede fiskeriet kl ca 20.30 og allerede efter ca 30 min var der bud efter wobleren.
Det var dog kun en mindre fisk på godt målet,som selv slog sig af inde under land.Så det var jo bare igang igen og efter kort tid,
var der igen bud efter wobleren.Det var dog en noget bedre fisk som tog nogle ture, ud af vandet ik lige det man ønsker mest.
Der gik dog ik lang tid før fisken selv gled over netkanten.Fisken målte 60,5cm og vejede 2700gr,så igen en super tur til Bromølle.
mvh Mark
Dato: 30. juni
Art: Havørred Cm: 58 Vægt: 2,4 kg. Agn: wobler Område: Bromølle Å
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Torsdag overtalte jeg Nils til en smut tur til Bromølle, ik at der sku så meget til. Vi fiskede fra kl. ca. 21, og til det blev mørkt.
Niels fik en havørred på omkring målet, som blev sat pænt tilbage igen. Da det blev mørkt, havde jeg en følger 2 kast i træk, så skiftede wobler, hvilket hjalp, da jeg fik fast fisk i kastet efter. Fisken fightede forbavsende godt og efter ca. 10 min, kunne jeg nette denne fine fisk på 58cm og 2,4 kg.
Kan bestemt kun opfordre medlemmerne til at bruge åen lidt mere.

M.V.H Mark
Dato: 29. juni
Art: Havørred Cm: 50 Vægt: 1,5 kg. Agn: wobler Område: Bromølle Å
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Hej onsdag aften var jeg lige ved åen en time, da det blev mørkt. Det gav 2 fine fisk en på 51 cm, som blev nænsomt genudsat.
Samt en på 50 cm og 1,45 kg som kom med hjem til grillen. Begge blev taget på wobler. Derudover missede jeg en god fisk på flue.
Så der er bestemt friske fisk i åen igen.

M.V.H. Mark
Dato: 24. juni
Art: Havørred Cm: 59 Vægt: 2,4 kg. Agn: blink Område: Bromølle Å
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Hej lige en fangstrapport fra Bromølle

Fredag aften var formanden og jeg, taget på en lille aftentur til Bromølle. Der skete ikke det vilde, så vi rykkede lidt længere op af åen, hvilket var en god plan. For efter ca. 15 min var der bud efter mit blink. Fisken huggede ca. 25m nedstrøms, så det blev til en ok fight,
og efter ca. 10 min kunne jeg håndlande denne ørred på 59 cm og 2400 gr. Fisken havde ikke været i åen ret længe, da den stadig havde havlus på sig
Knæk og bræk.
Mark

Dato: 12. juni
Art: Havørred Cm: 62 Vægt: 3,3 kg. Agn: ? Område: Bromølle Å
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Hej lige en fangstrapport fra Bromølle.
Pinsesøndag var der atter tid til en aftentur til Bromølle. Undertegnet og formanden ville
se, om der var kommet friske fisk i åen, og allerede efter en halv times fiskeri fik jeg et
kanon hug, og efter ca. 10 min. kunne jeg håndlande, denne fine havørred på 62 cm og 3,3 kg. Det må siges at være en rigtig tyksak. Alt i alt en en god pinsesøndag.

Mark

Dato: 2. & 3. juni
Art: Sandarter  Cm: ? Vægt: 4,5 + 3,5 +
         3,3 + 2,5 kg.
Agn: levende Område: Silkeborg
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Sandart premiere er et af årets helt store begivenheder.
Dette års udgave skulle vise, at vi valgte helt rigtig i de to både, da vi satte os på 1, 3 og 4 pladsen. Desuden fik vi en fisk mere, som sluttede med en 9. plads. Det hele startede med at vi fik smidt bådene i vandet og sejlede ud og fik tændt op i grillerne....(";
Efter et solidt måltid mad riggede vi grejet op til de til tider drilske sandarter.
Vi sejlede først ud på fiskepladserne 3 timer efter det hele var skudt i gang.
De første 2 timer gav intet, men så fik vi desuden en god times god fiskeri, og 4
fisk senere havde vi den største på 4,5 kg... Resten af natten gav kun en ål på 1,5 kg.
Om morgenen begyndte vi at trolle rundt og havde flere gode hug, uden dog de satte sig.
Så Blev ikke til mere disse to dage....

Knæk og bræk til jer andre derude

Mvh. Martin Kjær
Dato: 29. maj
Art: Havørred   Cm: 77 Vægt: 5,540 kg Agn: Samba 16 gr. Område: Bromølle Å
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Skøn kvinde på 77 cm og 5,54 kg , bedre kan det næsten ikke blive.
Var kørt til Bromølle først på aftenen, parkerede ved udløbet til Lønnerup Fjord, som vi plejer,
Fiskede opstrøms med en ny kystwobler samba 16 grams, som gik perfekt i den stille strøm.
Efter et par timers intens fiskeri ,hvor det kun blev til en enkelt bækørred på ca. 20-25-cm. , gik vi tilbage til bilen. Vi var enige om, der ikke var kommet havørreder op endnu.
Ved bilen skulle jeg lige have de 2 sidste kast, kastede lidt ind under broen og lod wobleren synke helt til bunden, 2 omgange på hjulet bundbid, og dog - fast fisk. Havørreden gik til overfladen og her stod den og slog med hele kroppen
Den blev holdt hårdt, da den nødig skulle om på den anden side af broen. 2. gang den kom forbi Mark blev den sikkert landet.
Slusen var i øvrigt lukket, så mon ikke der står flere og venter på at komme op i åen.
God sommer jagt efter havørrederne.

Formanden.
(Klik på billedet for stort billede) (Klik på billedet for stort billede) (Klik på billedet for stort billede) (Klik på billedet for stort billede)

Dato: 21. maj
Art: Aborre    Cm: 46 Vægt: 1,390 kg Agn: Flue Område: Sø i Thy
Hej

Sidste lørdag var der lige tid til et smut til Thy, hvor der lige skulle fiskes lidt i de mange søer, som er frit tilgængelige.
Det var egentlig gedder der blev satset på, men det vidste de ikke. De lod sig ikke overtale. Så da troen var ved at være væk, prøvede jeg lidt med flue, hvilket gav denne aborre på 46 cm og 1390 gram. Det var den eneste fisk jeg fik hele dagen, men  det var det hele værd, da der var fuld fart på denne stribet fighter.
Der ligger masser af frit vand i Thy, det er bare med at komme af sted.

M.V.H. Mark
(Klik på billedet for stort billede)
Dato: 8. maj 2011 Art: 3 stk. Gedder     Cm: 2 stk.+60 Vægt: ? Agn: Spinner Område: Egebaksande
Hej

Hermed en rapport fra Egebaksande.

Søndag, blev der tid til en tur til Egebaksande. Undertegnet og formanden fiskede ca. 3 timer på vores lejet vand i Egebaksande. Turen gav 10-12 bækørreder, dog ikke nogle af de store, som ellers står og gemmer sig deroppe. Som sidegevinst fik vi dog, 3 gedder med, med de 2 største på + 60 cm alle fiskene blev taget på små spinnere. Så alt ialt en ok tur, vi talte i øvrigt 35 traner som gik på markerne, ved Egebaksande.

Mvh. Mark Jensen

Dato: 6. maj 2011 Art: Hornfisk

Cm: 66 Vægt: 0,740 kg. Agn: Leguan Område: Nordsalling
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Under en Bette sejltur, prøvede vi lige og trolle lidt med et par blink og fik denne hornfisk !
Havde mange hug, men de satte sig ikke.... Måske vi skulle have haft silketråd med.
Men det giver jo ingen af de helt rigtige fisk (";

Knæk og Bræk til jer andre derude

Martin Kjær Andersen

Dato: 24. april
Art: 2 Havørreder

Cm: 59 + 67 Vægt: 2,1 + 3,3 kg. Agn: Grizzly Grisen + lys reje imitation Område: ?

Lørdag morgen.
 Klokken var 05.30 denne smukke påskelørdag. Vi var allerede ved vandet. Klar til at fiske. Grunden til dette var jo, at vi havde tilmeldt os Limfjordens ørreddage arrangeret af Struer Kystfiskerforening. Egentlig havde vi tidligere bestemt os for at tage nogle fiskedage på Fyn, men det gled lige så stille ud i sandet. Og godt for det.!

Lad os starte med vejret. Smukt solskin og fint klart vand. Der manglede dog en del af det i fjorden på grund af den østlige vindretning. Solen bagte dagen lang og der var smurt godt med solcreme i ansigtet. Vinden tiltog i løbet af dagen for senere at lægge sig helt ved solnedgang.

Den første udvalgte plads så alligevel indbydende ud, trods flere blotlagte sten og rev. Der skulle jo heller ikke være ret meget vand, for at det kunne holde på en ørred eller to. Vi fiskede og fiskede med god tro på, at der ville være bidelystne fisk. Tidspunktet var der da heller ikke noget i vejen med.

Hvad det så var vides ikke. I hvert fald lykkedes det, for en kort stund, kun at fravriste fjorden en enkelt undermåler på hele dagen. Trods det at det var top fiskepladser, der tidligere har belønnet lystfiskere med mange fisk. Man kan sige, at dagens højdepunkt var de grillede pølser ved vandet lørdag aften. Det var til gengæld også godt.!!

Søndag morgen
 stod næsten til at blive en gentagelse af lørdag. Vejret bød stort set på de samme forhold. Det blæste dog knap så meget. Vi startede igen tidlig. Jeg så kun noget, som jeg mente mindede om en hvirvel fra en fisk tæt på land. Men måske var det, det alligevel ikke. Vinden lavede ind imellem sjove ”knuder” på overfladen. Vi begyndte at tale om hvilken plads, vi så skulle vælge. Det var snart med lidt opgiven i sindet. Men skiftet til en anden plads fik igen forventningens glæde tilbage.

Havde vel kun fisket en halv times tid, da jeg fik et hug på fluen. Den sad der desværre kun i nogle sekunder. Øv.! Endelig fisk og så røg den en tur.! Nå men fiskede videre om end lidt slukøret. Måske var der alligevel flere under overfladen. Skiftede flue og satte den nyeste kreation på. Grizzly Grisen - en reje imitation i naturlige farver. Der var ingen synlige tegn på fisk, men efter ca. 20 minutters fiskeri skete der noget.! Som lyn fra en klar himmel huggede en fisk hårdt og kontant.! Kunne det virkelig være sandt.!? Efter så lang tids søgen i går og tidligere weekender uden ret megen spænding. Jeg kunne straks mærke, at der var tale om en pæn fisk. Den gik dybt, sejt og gav den slags modstand, som kun en ret stor fisk kan give. Den var på intet tidspunkt fri af vandet. Adrenalinet var på sit højeste og pulsen ligeså. Bare jeg nu ikke også mistede den. Det lykkedes dog mig at bevare roen til at lade fisken køre sig træt. Så træt at den kunne kanes på land. Hvor fantastisk.! Det var en rigtig flidspræmie.! Sølvblank og med løse skæl. Skøn forårs havørred der ved indvejningen blev målt til 59 cm og 2,1 kg.! Så var min dag reddet.! Ja, hele weekenden.

Efter en vel fortjent pause (obligatorisk fotosession) fiskede vi videre. Jeg stod med ryggen til Hans Jørgen, da jeg hørte et stort plask bag mig. Wauv for en fisk tænkte jeg.! Det var svært at se det nøjagtige sted på grund af solen og det riflede vand. Jeg vurderede dog, at det var netop i det område, som Hans Jørgen stod og fiskede ude i. Før end jeg anede det stod han med fast fisk.! Jeg skyndte mig ind på land og løb hen imod den i gang værende fight. ”Den er stor”, råbte Hans Jørgen.! Nå, den var nok ikke så stor igen, tænkte jeg….

Meeeen efterhånden kom jeg dog på andre tanker.! Fisken viste sig første nogle meter ude, da den var kørt så træt, at den nærmest gik til bunds. Da turde jeg nette fisken (monsteret) og vi jublede sammen på land. Det var som en helt uvirkelig hændelse, der ikke rigtig er gået op for os endnu.! Nu var det pludselig meget sjovere, at skulle køre den lange vej til Struer.! Den store flotte havørred blev ved indvejningen målt til 67 cm og 3,3 kilo.! Også den huggede en lys reje imitation.

Vi stoppede fiskeriet kort efter, da vi var helt udkørte. Så gik turen stille og roligt mod Struer. Vi var spændte på at se, hvad der ellers var blevet indvejet. Det var et lidt pudsigt svar, vi fik ved ankomsten i klublokalerne. ”Dette er en fiskekonkurrence”, og det skulle betyde, at der endnu ikke var blevet indvejet fisk overhovedet.!! Det var lige godt pokkers.!! Det skulle vise sig, at der kun kom en enkelt deltager mere med en fisk, der kunne deltage i konkurrencen. Fisken var, uden at kunne huske det nøjagtig, omkring de 42-44 cm. Den fik i øvrigt præmie for bedste kondi faktor.

Der med kunne Hans Jørgen sætte sig på 1. pladsen og jeg på 2.pladsen. De tre fisk blev godkendt efter Fultons 100 % konditions faktor . Resten af de mange fine præmier blev derefter uddelt ved lodtrækning.!

Maveindholdet i fiskene viste mange sandorm og kun enkelte rejer og tanglopper.

Det blev en påske weekend vi aldrig glemmer.!

PS; Tusind tak til Peter ”Hair” Søndergaard for fælles billedet.!

Fiskehilsener

Susanne Worm og Hans Jørgen Nørgaard.

Dato: 22. april
Art: Rødspætter

Cm: 42 Vægt: 0,800 kg. Agn: sild Område: Hanstholm
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Vi var 4 morgen friske fyre, der tog den gamles båd med til hanstholm, for at prøve efter årstidens gode rødspætter !
Efter et par gode rygter om gode fangster hos de gamle garvede garnfiskere, skulle vi se om vi kunne gøre kunsten efter, dog bare med stangen.
Vi fik 4 gode fisk på omkring de 800 gram, og et par torsk....(";
Så alt i alt en god påske tur.....

Knæk & bræk til jer andre derude

Martin Kjær Andersen
Dato: 18. april
Art: Hornfisk

Cm: 68 Vægt: 0,405 kg. Agn: Grizzly grisen Område:Sydmors
Årets første hornfisk

Startede forholdsvis tidlig. Solen skinnede og vinden var frisk fra vest. I hvert fald for frisk til, at jeg orkede at bruge fluestangen i dag. Den var også luftet rigelig i weekenden, hvor den nappede et par undermåls havørreder.

Pladsen havde jeg også udset mig dagen før, så der skulle fiskes uanset hvad. Vandet var fin og klar, dog uden det mindste liv af kutling og tanglopper i det lave lune vand. Optimismen dalede efterhånden. Ikke det mindste lille puf til min spin-flue.

Stod et stykke ude og sendte fluen af sted i et godt langt kast. Havde kun taget et par omgange på hjulet, da der blev modstand i den anden ende. En modstand, jeg til at begynde med syntes virkede noget ”mystisk”. Snart gik det dog op for mig, hvad der var på krogen, Overraskelsen var stor, da jeg anede i hornfisk hoppe i bølgerne. Så tidlig har jeg alligevel aldrig fanget en hornfisk i Limfjorden. Fisken huggede i øvrigt på ”Grizzly Grisen”. I maven på den 68 cm lange og 0,450 g store hornfisk var fem-seks godt fordøjede små fisk. De lignede ikke hundestejler eller kutling. Nærmere små brisling.

Så varer det nok ikke lang tid, inden fjorden bliver invaderet med de langnæbbede ”ballet dansere”. Hver tid din charme..

Dato: 9. april
Art: Havørred

Cm: 52 Vægt: 1,4 kg. Agn: Grizzly grisen Område:Sydmors
Forårs fisk

Det var lige før vi troede, at denne weekend skulle ende som forrige. Her fiskede vi fredag, lørdag og en del af søndagen uden at mærke eller se fisk! Trods det at alle forhold var ”lige efter bogen”.! Solskin, stabilt vejr, klart og lunt vand og sågar sværmende børsteorm.

Det første sted burde ” i teorien” også have holdt fisk.! Fantastisk vand og skønt forårsvejr.! Trods det måtte vi igen finde en ny plads. Ikke fordi det var særlig svært. Det sværeste var netop at vælge. Vel ankommet til en ny plads mødte vi et par stykker, der ikke havde haft heldet med. Nå, men vi valgte at tro på os selv og se vandet an.!

Da det var lige over middag startede vi med at ”trøstespise”. Madpakken gav i hvert fald ny energi og vandet havde fået fred et stykke tid. Jeg var noget spændt på, om jeg skulle få overlistet en fisk på den nye flue, jeg havde bundet. ”Grizzly grisen”, ja dens forbillede behøver vel ikke nærmere præsentation. Farven på denne variant bare mere naturlig.

Der gik ikke ret lang tid, så havde Hans Jørgen fast fisk. Og minsandten om ikke også det blev til en undermåler til mig. Var det virkelig det, det kunne blive til denne dag.?

Jeg stod vel omkring fem meter ude, da jeg syntes, det var på sin plads med et kast langs med land. Havde ikke set noget til fisk, men bunden så fantastisk ud gennem polaroid solbriller. Pludselig, som et lyn fra en klar himmel, blev jeg rusket ud af min dagdrømmer tilstand om fisk på fisk. Der var virkelig fisk for enden af min line og den gav endda pæn modstand.! Skøn modstand på min #6 stang.

Løs linen kom op på hjulet og fisken blev med forholdsvis rolig hånd kanet på land. Nej, hvor skønt.!! Hele fluen sad inde i munden på fisken. Den havde virkelig været forslugen for kort efter nådesstødet kom adskillige børsteorm til syne i halsen.

En smuk sølvblank havørred på 52 cm og 1,4 kg glimtede om kap med solen. Sikke en dejlig måde at afslutte en ellers fiske tom dag på.! Hjemme blev det konstateret, at der var flere børsteorm i fiskens mave og en enkelt hestereje. Fisken var fantastisk rød i kødet. Perfekt som gravad ørred på påskebordet.!

Susanne Worm & Hans Jørgen Nørgaard
Dato: 6. april
     2011 kl. 18.00
Art: Havørred

Cm: 68 Vægt: 2,900 kg. Agn: 7 gr. Stripper Område: Nordmors
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Gik lige ned en halv time for at fiske før spisetid, så det blev lidt forsinket.

Mvh. Jens Svenningsen
Dato:    4. april
     2011 kl. 09.00

Cm: 49 +ca. 55 Vægt: ? Agn: Kystwobler Område: Sydmors
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Endelig lykkedes det. Mandag morgen passende pålandsvind og sol, 8 grader ,det må da give fisk. Efter 20 minutter et forsigtigt hug et godt stykke ude. Selv om den var ret tam, kunne jeg mærke, at det var en ret tung fisk. Den blev stille og roligt kørt ind. Da jeg fik nettet i vandet, gav den lige et spjæt, så var den væk.
Den var ca. 55 cm. og lignede en, der skulle sættes ud igen. Kort efter fik jeg et bedre hug. Den blev så kanet på land. 49 cm var den og havde lige mæsket sig i rejer og børsteorm. Derefter så jeg ikke mere ,men en dejlig formiddag efter det magre forår

Hilsen Kaj Ove
Dato: 6. marts

Cm: 43 + flere
    genudsatte
Vægt: ? (alle
         genudsat)
Agn: Flue Område: Sydmors
Forår ved Limfjorden Mors:
Langt om længe ser det ud til at foråret er på vej. Vi har længe holdt øje med is situationen fra stue vinduet.

Var der mon snart ”hul i fjorden”. Endelig var der opbrud. Men kun ganske kort, da nogle dages stille vejr med dagsfrost fik vandet til at fryse igen. Heldigvis kun et tyndt lag der med hjælp fra blæst og sol snart forsvandt igen.

Så kom dagen, hvor alle odds var høje og mest til vores fordel. Fjorden lå badet i solskin og selv om vi kunne se, at der var lidt tyndt is nogle steder, var vi klar over, at det ville være forsvundet til middag. Solen og plusgraderne arbejdede for os.

Waders, grej og madpakke blev gjort klar med glæde, spænding og håb i blodet. Lige inden middagstid startede bilen og vi kørte en lille runde for at sondere terrænet.

Vi fandt et dejligt sted og det kunne næsten kun gå for langsomt med at komme i gang. Der var en ganske svag vind, der efter et stykke tid lagde sig helt. Ved starten målte jeg vandtemperaturen til plus 0,9 grader og den steg i løbet af de næste timer.

Efter at have fisket en halv times tid holdt vi en pause og sad og nød synet af vandet, ”svane snak” og ænderne der plaskede rundt. Pludselig åbenbarede en fisk sig i overfladen. Hvor skønt! Så var der jo ”sølvtøj” der ude. Vi måtte nærmest liste ud i det stille vand for ikke at skræmme fiskene. Ja, der var mere end én! Fluen blev placeret over det forventede spot et par gange inden, der var fast fisk. Hvilken fantastisk fornemmelse. Så var den nye fluestang og fluehjul indviet sammen!

Vi holdt igen en pause og nød madpakken i den dejlige sol. Vandet havde godt af pausen og fiskene viste sig igen i overfladen. Ja, man kan godt ”fange fisk i pausen”. I hvert fald spotte dem og det findes vel næppe mere spændende end at liste sig ind på sådan én.

Nu var der ikke tale om de store fisk. Det overskyggede bestemt ikke oplevelsen! Det er jo ikke altid størrelsen det kommer an på! Største var ca. 43 cm og fin blank. Faktisk var de alle blanke og flere omkring målet. Vi blev belønnet med en 10-12 fine havørreder i alt. Fiskene for enden af mit forfang huggede på Banditten XL, mens Hans Jørgens faldt for en pink rejeflue.

Livet er startet igen

Dato: 2. marts

Cm: ca. 70+
Vægt: ? (alle
         genudsat)
Agn: ? Område: Bromølle Å
Beskrivelse og evt. fotos/ videoklip:
Mark og undertegnede var en tur i Bromølle Å - kunne ikke vente på at fjorden ville blive isfri.
Havørreder på 70 og 55 cm begge fisk genudsat, havde yderligere kontakt med 4-5 fisk.